Konijn | Ziekten voorkomen

Hoe blijft uw konijn gezond?

Gezonde, vezelrijke voeding

De dagelijkse voeding van onze gezelschapskonijnen is vaak afwijkend als u kijkt naar de natuurlijke behoeften. De meeste konijnen en knaagdieren krijgen brokken met veel koolhydraten en eiwitten en weinig vezels te eten. In het wild eten ze van nature vooral gras en hooi, dit bevat veel vezels, geen koolhydraten en een beetje eiwit. Door de grote hoeveelheid vezels hebben ze een kleinere kans op ziekten.

Gras, hooi en groenten moeten dus de hoofdmaaltijd vormen voor uw konijn. Brokjes zijn minder belangrijk! 20 gram per kg lichaamsgewicht is meer dan voldoende.

Vaccinaties

Bij konijnen komen er twee dodelijke virusziekten voor, myxomatose en VHD. Gelukkig kunnen konijnen hier tegen ingeënt worden. Dit gebeurt één keer per jaar door de dierenarts. Bij deze inentingen wordt uw konijn tevens gecontroleerd op diverse aandoeningen, wegen we uw konijn en worden de nageltjes geknipt.

Sterilisatie en castratie

Vrouwelijke konijnen hebben een groot risico op baarmoederkanker. Dit risico loopt met de jaren op. Wilt u dit voorkomen, laat uw konijn dan tijdig steriliseren (liefst voor 1 jaar leeftijd).

Mannetjes hoeven niet preventief gecastreerd te worden. Soms kan het echter wel gewenst zijn. Denk aan: agressie naar de eigenaar, onderling vechten, sproeien in huis en ongewenste nakomelingen.

Nomyasis

Door het warme en vochtige weer in het voorjaar en de zomer, kunnen vliegeneitjes in de vacht van konijnen zich ontwikkelen tot maden. Deze eten zich door de huid van het dier heen en richten ernstige schade aan. Ook is het ontzettend pijnlijk.

Sinds kort bestaat er een spray waarmee u dit kunt voorkomen, "NoMyasis". Dit middel kan preventief gebruikt worden en er moet ruim voor de piekperiode (de periode waarin het besmettingsgevaar het grootst is) mee gestart worden. Deze piekperiode valt in juli, augustus en september, begin de behandeling dus in mei of juni. De spray moet in de risicovolle periodes één keer per maand toegediend worden. Het zorgt ervoor dat de maden gedood worden en dat eitjes zich niet verder kunnen ontwikkelen tot volwassen maden. Behalve bij konijnen, kan deze spray ook bij kleine knaagdieren, hobbypluimvee en postduiven gebruikt worden.

Ontlastingsonderzoek bij jonge konijnen

Bij jonge konijntjes komt vaak coccidiose voor. Dit is een kleine parasiet die het darmstelsel en de lever aantasten. De symptomen van een besmetting met coccidiose treden meestal op na stress (dit kan al komen door een autorit of omgevingsverandering). Het kan zich uiten in diarree, niet of slecht eten en drinken, gewichtsverlies en lusteloosheid. Helaas worden deze symptomen vaak te laat opgemerkt, waardoor jonge konijntjes kunnen overlijden.

Ons advies is daarom de ontlasting van jonge konijntjes zo snel mogelijk te laten onderzoeken op deze parasiet. Mocht er coccidiose gevonden worden dan is dit goed te behandelen met medicijnen.

Omgevingsverrijking en gezelschap

Konijnen vervelen zich snel in gevangenschap. Zeker als ze alleen gehuisvest worden zijn ze snel eenzaam. Door verveling en eenzaamheid kunnen er makkelijker gezondheidsproblemen en gedragsafwijkingen ontstaan. Zorg er daarom voor dat u altijd twee konijnen houdt en voldoende "speelgoed" aanbiedt.

Omgevingsverrijking kunt u kopen maar ook gemakkelijk zelf maken. Dit kan gaan van hooiballetjes, voerballen en denkspellen tot een worteldoos. Voor meer informatie over omgevingsverrijking neem hier eens een kijkje: spelen met je konijn

Ziekten voorkomen bij de cavia? Klik hier