katten

Vaccineren, waarom eigenlijk?

Net als bij de mens, kan je huisdier ziek worden van bepaalde virussen. Vaccineren is een manier om immuniteit op te bouwen tegen deze virussen, zonder de ziekte zelf te moeten doorstaan.
Als je huisdier vervolgens met de echte ziekte in aanraking komt, dan kan deze ziekte door de opgebouwde immuniteit van het vaccin sneller uitgeschakeld worden. Hierdoor is de kans dat je dier ernstig ziek wordt of sterft een heel stuk kleiner.

In Nederland vaccineren we katten tegen twee levensbedreigende ziektes, namelijk kattenziekte en niesziekte. We doen dit om uw kat te beschermen.
Daarnaast kunnen we vaccineren tegen rabiës als u met uw kat de grens over gaat.

Ondanks de mogelijkheid tot vaccineren komen beide aandoeningen in Nederland nog veel voor. Dit komt onder andere omdat een groot deel van de katten populatie niet gevaccineerd wordt, onder andere omdat dit zwerfkatten zijn.

Kattenziekte en Niesziekte

Kattenziekte (ook wel feline panleukopenie genoemd) wordt veroorzaakt door een parvovirus en is een ernstige, zeer besmettelijke ziekte.
De verschijnselen bij kattenziekte zijn onder meer ernstige buikpijn, braken, diarree en uitdroging. Een kat met kattenziekte heeft vaak koorts en maakt een zieke indruk. Door de verminderde weerstand kunnen ook andere infecties (zoals luchtweginfecties) optreden. De klachten kunnen zo ernstig zijn, dat uw kat kan overlijden.

Niesziekte kan worden veroorzaakt door verschillende virussen en/of bacteriën. Er is sprake van een ontsteking van de voorste luchtwegen. De verschijnselen van niesziekte variëren van enkel niezen en hoesten tot hoge koorts, niet eten, ernstige neus- en ooguitvloeiing en blaasjes en ontstekingen op de tong en in de keel. Ook kunnen er complicaties optreden, zoals bronchitis en/of longontsteking.
Katten kunnen chronische klachten blijven houden. Ze blijven drager van het virus welke in situaties van stress of verminderde weerstand weer de kop opsteekt en uw kat weer ziek maakt.

Met medicijnen kun je de symptomen van deze 2 ziektes bestrijden, maar niet de virussen zelf. Voorkomen is daarom beter dan genezen en dat is wat vaccineren doet.

Is het nodig om een binnenkat te vaccineren?

Er wordt vaak gedacht dat katten die niet buiten komen niet ingeënt hoeven te worden. Dit klopt niet!

Binnenkatten bouwen weinig weerstand op. Het virus van bijvoorbeeld de dodelijke kattenziekte blijft soms jarenlang in de omgeving besmettelijk. Uw kat kan dus alsnog besmet raken doordat u of uw visite het virus via schoenen of kleding meebrengt van buiten.