Virusziekten

Bij konijnen komen twee dodelijke virusziekten voor. Dit zijn Myxomatose en VHD. Gelukkig kunnen konijnen tegen deze ziekten ingeënt worden. Dit gebeurt een keer per jaar. Bij deze inentingen wordt uw konijn tevens gecontroleerd op diverse veel voorkomende aandoeningen.

Myxomatose

Myxomatose leidt ieder jaar weer tot aanzienlijke sterfte onder wilde en tamme konijnen. De ziekte wordt veroorzaakt door een virus. De verspreiding van de ziekte kan op verschillende manieren verlopen. Meestal gaat dit via stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Op deze manier kunnen ook konijnen die altijd binnen zitten besmet worden. Ook besmetting via direct contact tussen konijnen onderling is mogelijk.

Symptomen
Jonge konijnen zijn gevoeliger dan volwassen dieren. De tijd tussen de besmetting en de eerste symptomen duurt enkele dagen tot een week. In de huid van het zieke konijn ontwikkelen zich bobbels (myxomen). Meestal gebeurt dit rond de ogen, de snuit, de oren en de anus. Na verloop van tijd kleven de ogen aan elkaar en ontstaat er een pussige oog- en neusuitvloeiing. Veel konijnen sterven ten gevolge van myxomatose.

Foto rechts: een konijn besmet met myxomatose

Preventie
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat konijnen niet in aanraking komen met het virus. Dit kan onder andere bereikt worden door insecten te weren door middel van fijnmazig gaas, vlooienbestrijding enz. Praktisch blijkt dit vaak een onmogelijke opdracht. Verder kunt u uw konijn preventief laten vaccineren.

Viral hemorrhagic disease (VHD)

Dit is een zeer besmettelijke, dodelijke konijnenziekte. De ziekte werd voor het eerst gezien in 1984 in China en steekt sindsdien ook hier regelmatig de kop op. De ziekte kan zich snel verspreiden via onder andere ontlasting, besmette dieren en materialen (oa vers gesneden gras).

Symptomen
Voornamelijk konijnen ouder dan 10 weken worden door deze ziekte getroffen. De tijd tussen besmetting en het zien van de eerste symptomen bedraagt 1-3 dagen.

Er komen verschillende vormen voor. De zeer snelle vorm, waarbij een konijn dood gevonden wordt terwijl hij de dag ervoor niet ziek leek. De snelle vorm waarbij het konijn stopt met eten, hoge koorts krijgt, wankel wordt, en in het laatste stadium een bloederige neusuitvloeiing heeft gevolgd door de dood. In zeldzame gevallen komt de milde vorm voor en herstelt het konijn van de ziekte.

75-100% van de besmette konijnen sterft aan deze ziekte.

In december 2015 is er een nieuw virus bij Nederlandse konijnen ontdekt! Het zogenaamde RHD type 2. Lees hier alles over dit virus.

Preventie
Het is belangrijk jaarlijks te vaccineren tegen deze ziekte. Dit wordt samen met de myxomatose-enting gedaan.