Diarree

Bij plotselinge voerveranderingen of een ander eetpatroon (bijvoorbeeld door gebitsproblemen) kan diarree ontstaan. Een vies achterwerk (zoals aangekoekte keutels, of natte haren) is vaak een teken van diarree. Het is belangrijk dat u bij diarree altijd een dierenarts raadpleegt, want het kan nare gevolgen hebben voor een konijn. Wanneer het konijn ziek wordt of niet meer wil eten, is het herstelproces vaak moeilijker en langer. Ook loopt een konijn met diarree gevaar op een myasis besmetting.

Bij jonge konijnen is diarree vaak een aanwijzing voor parasieten zoals coccidiose of wormen. Als hiervan verschijnselen optreden is men vaak al te laat. Laat daarom juist van jonge konijnen altijd de ontlasting hierop controleren door de dierenarts, zodat sterfte voorkomen kan worden.

Coccidiose
Dit is een kleine parasiet die het darmstelsel en de lever aantast. De symptomen van een besmetting met coccidiose treden meestal op na stress (dit kan al komen door een autorit of omgevingsverandering). Een besmetting kan zich uiten in diarree, niet of slecht eten en drinken, gewichtsverlies en lusteloosheid. Tegen deze parasiet is een goede behandeling mogelijk.

Wormen
Een konijn met een worminfectie heeft vaak dezelfde klachten als een konijn met een coccidiose besmetting.
Een wormbesmetting vindt plaats doordat het konijn een wormeitje op eet. Dit gebeurt met name bij een konijn dat buiten komt, of een konijn wat in contact komen met andere konijnen. Ook na de geboorte worden veel konijnen besmet door het moederkonijn. Het kan jaren duren voor deze infectie op gaat spelen. Ook tegen een worminfectie bestaat een goede behandeling.

Tip: als u een nieuw konijn heeft aangeschaft wat geen diarree heeft, is het raadzaam om ontlasting naar de kliniek te brengen zodat wij dat kunnen onderzoeken op darmparasieten. Veel konijnen hebben nog geen klachten van een darmparasiet, maar krijgen dit later wel. Voorkomen is beter dan genezen!