Ziekten overgedragen door teek en vlo

Ziekten overgedragen door teken

Teken zijn kleine spinachtige parasieten. Ze vallen zowel onze huisdieren als onszelf lastig. Ze hechten zich vast aan de huid en zuigen hierbij bloed. Tegelijkertijd kunnen ze op dat moment ziekten overbrengen!
Dit kan ook gebeuren bij onze katten. Gelukkig lijken katten wel een stuk minder gevoelig voor deze tekenziektes te zijn dan honden. De meeste katten worden niet ziek.

Katten met Anaplasma kunnen gewrichtsontsteking krijgen, vergelijkbaar met de hond. De meeste katten worden niet ziek van een Anaplasma infectie

Katten met Babesia vertonen meestal geen verschijnselen. Katten die besmet zijn, kunnen soms lusteloos zijn, eten niet, zijn zwak en hebben diarree. Koorts en geelzucht komen niet vaak voor, maar de verschijnselen kunnen onopvallend blijven tot een later ziektestadium. Vaak hebben deze katten onderliggend een bijkomende ziekte.

Katten met Erhlichia kunnen dezelfde verschijnselen krijgen als honden met Ehrlichia. Soms dus ook beenmergaantatsing met tekort aan bloedcellen en bloedplaatjes.

Lees voor meer informatie over deze specifieke tekenziekten deze pagina.

Ziekten overgedragen door vlooien

Vlooien zijn op zichzelf al een vervelende parasieten. Ze geven jeuk, korstjes en huidproblemen en kunnen bij een ernstige infectie zelfs bloedarmoede geven. Sommige katten zijn allergisch voor vlooien, waarbij er bij een beet door 1 vlo al een heftige jeuk en ontstekingsreactie kan optreden.

Naast deze vervelende eigenschappen kunnen vlooien ook ziektes overbrengen.

Bartonella bacterie - deze bacterie veroorzaakt de kattenkrab ziekte bij ons.
Katten worden zelf niet ziek van deze bacterie tenzij er onderliggend een andere aandoening speelt. Mensen krijgen kattenkrabziekte door krabben en beten van katten. Waarschijnlijk zijn de mondholte en de klauwen van geïnfecteerde katten besmet geraakt met bacteriën tijdens het zichzelf poetsen, waarbij vlooienpoepjes worden opgenomen.

De volgende verschijnselen kunnen duiden op kattenkrabziekte:

• Puistjes op de infectieplaats
  • Vergrote lymfeklieren (vaak in de oksel) met abcesvorming
  • Mogelijk koorts.

De meeste gevallen van ongecompliceerde kattenkrabziekte zijn zelflimiterend (gaan uiteindelijk vanzelf over), maar het kan maanden duren voor volledig herstel is bereikt.
Deze ziektevormen reageren slechts minimaal of geheel niet op een antibioticabehandeling.

Bij mensen met een verminderde weerstand kan de bacterie ook elders in het lichaam schade geven. Een leverontsteking, ontsteking van de hartkleppen, ontstekingen in het oog of van de hersenen kunnen optreden.
Bij deze patiënten zijn antibiotica altijd nodig en vaak effectief.

Mycoplasma Felis

Deze bacterie maakt de rode bloedcellen kapot en zorgt voor een bloedarmoede die levensbedreigend kan worden. Klachten zijn sloomheid, koorts en een mindere eetlust.

Er zijn veel middelen op de markt geschikt voor de preventieve zorg tegen vlooien en teken. Denk hierbij aan de seresto® band, pipetten, maar ook tabletten behoren tot de mogelijkheid. Informeer bij onze kliniek voor meer informatie!