Kat | Enten en ontwormen

Is het nodig om mijn volwassen kat te laten vaccineren?

Volwassen katten hebben jaarlijks herhalingsentingen nodig om hun bescherming tegen kattenziekte en niesziekte op peil te houden. Dat schiet er helaas nogal eens bij in; bij meer dan de helft van de katten in Nederland is de bescherming tegen infectieziekten geen 100% meer. Het is bekend dat de beschermingsduur per ziekte verschilt. Voor niesziekte is de beschermingsduur een jaar, dus katten moeten daar echt elk jaar tegen worden ingeënt. Maar voor kattenziekte is de beschermingsduur langer. Daarom wordt uw kat daar om de 2 jaar tegen ingeënt. Dit geldt ook voor binnenkatten, want ook zij kunnen, eventueel via uw handen of kleding, besmet worden met deze ziekten.

Ziekten waartegen gevaccineerd wordt

Senioren

Voor oudere katten is het juist belangrijk om ze op tijd in te enten. Oudere katten zijn vaak kwetsbaar omdat hun afweersysteem minder goed werkt of omdat ze een ziekte hebben die de weerstand verminderd. Bovendien wordt tijdens de jaarlijkse controle de kat helemaal onderzocht en kunnen eventuele ziektes of ouderdomskwalen op tijd onderkend worden. Want voorkomen blijft beter dan genezen!

Ontwormen ter bescherming van huisdier en gezin

Mensen houden van huisdieren, ze maken ons dagelijks leven op veel verschillende manieren aangenamer. Maar als huisdiereigenaren moeten we ons allemaal bewust zijn van het feit, dat de meeste katten en honden op een bepaald moment in hun leven wormen bij zich dragen. Wormen kunnen de gezondheid van uw huisdier in gevaar brengen, maar ook de gezondheid van de mensen die met uw huisdier in contact komen.

Waarom ontwormen?

• Een wormbesmetting kan vervelende tot zelfs ernstige gevolgen hebben, zoals: diarree (met bloed), verstopping, achterblijvende groei, braken, bloedarmoede en een doffe vacht.

Bij kittens kan een ernstige wormbesmetting in uitzonderlijke gevallen zelfs tot de dood leiden.

• U kunt via uw huisdier met wormen geïnfecteerd raken. Zo kunnen er zoönotische ziekten ontstaan. Dit zijn ziekten die van dieren worden overgedragen op mensen. Vooral kinderen kunnen geïnfecteerd raken als ze op plaatsen spelen die met honden- of kattenuitwerpselen besmet zijn (tuinen, parken, zandbakken). Bij kinderen is er een verband aangetoond tussen het krijgen van astmatische bronchitis en eerder opgelopen spoelworminfecties.

Spoelwormen en lintwormen